Sunday, February 8, 2009

Εταιρική κοινωνική ευθύνη και επιχειρηματική ηθική

Ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα παγκοσμίως είναι αυτό της δωροδοκίας της Siemens. Μέσα από την τακτική των δωροδοκιών απέβλεπε στην εξασφάλιση συμβολαίων για την ανάληψη μεγάλων έργων. Η συγκεκριμένη μέθοδος ήταν στην ουσία κομμάτι της εταιρικής κουλτούρας της εταιρίας, ενεργούσε ως επί το πλείστον με τον τρόπο αυτό, ήταν η πάγια τακτική της. Ωστόσο, δεν είναι η μόνη επιχείρηση που κατά καιρούς έχει εμπλακεί σε σκάνδαλα. Χρησιμοποιώντας όμως παράνομους τρόπους για την αύξηση των κερδών, οι εταιρίες οδηγούνται όλο και περισσότερο στη διαφθορά. Είναι λοιπόν απαραίτητο κάθε επιχείρηση να δημιουργήσει ένα προφίλ υπευθυνότητας και να επιζητά ένα υγιές περιβάλλον για να ευημερήσει. Για να το καταφέρει αυτό θα πρέπει να συμμορφώνεται με τις αρχές της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και τους κώδικες επιχειρηματικής ηθικής και δεοντολογίας, οι οποίοι μπορούν να διαμορφώσουν πρακτικές υπεύθυνου μάνατζμεντ και εταιρική κουλτούρα υπευθυνότητας. Η εκάστοτε εταιρία λοιπόν είναι αναγκαίο να συμμορφώνεται με τις εξής αρχές: Πρακτική χρησιμότητα, Επιχειρησιακή εγκυρότητα, Δυνατότητα ελέγχου, Διαχρονικές διαστάσεις και Αντίληψη περιβαλλοντολογικών καταστάσεων και διαφοροποιήσεων. Σε κάθε περίπτωση, η οργανωμένη προσπάθεια από τα ισχυρά και οργανωμένα έθνη (π.χ. συμβάσεις κατά της δωροδοκίας) είναι απαραίτητη. Για την υιοθέτηση υπεύθυνων επιχειρησιακών πρακτικών, οι εταιρίες πρέπει να ενεργούν σύμφωνα με την ουσία του νόμου όπως επίσης και με τις άγραφες εθιμικές παραδοχές. Η παραγωγή και εμπορία προϊόντων που να προάγουν το κοινωνικό συμφέρον κάθε ειδικής αγοράς στην οποία η επιχείρηση δραστηριοποιείται θα βοηθήσει επίσης τις εταιρίες. Ακόμη, κρίνεται απαραίτητη η εφαρμογή σωστών αρχών management από την πλευρά των επιχειρήσεων, ενώ παράλληλα θα πρέπει να συμμορφώνονται με κοινωνικά αποδεκτές μεθόδους ανταγωνισμού και να σέβονται τους ανταγωνιστές.

No comments: